Διάβασμα

 

Η νέα σχολική χρονιά ξεκινάει και αυτό που γυρίζει στο μυαλό μικρών και μεγάλων είναι το διάβασμα. Η διαδικασία του διαβάσματος σε πολλές οικογένειες έχει γίνει πεδίο μάχης και τσακωμών, που το μόνο που φέρνει είναι ένταση και κακές σχέσεις.

Και αυτό ξεκινάει κάποιες φορές γιατί οι γονείς θεωρούν απαραίτητο να βοηθούν τα παιδιά και να είναι πάντα δίπλα τους σε όλη τη διαδικασία αυτή, καθώς έτσι νιώθουν να τα βοηθούν και να είναι χρήσιμοι. Αυτό βέβαια οδηγεί τελικώς στην ταύτιση του γονιού με το παιδί, και έτσι και ο ενήλικας αισθάνεται την τυχόν επιτυχία σαν δική του όπως και την αποτυχία. Πολύ συχνά ακούμε να λένε «είχαμε πολύ διάβασμα», «γράφουμε τεστ» κ.τλ.. Καθώς αυτό συνεχίζεται σε όλο και μεγαλύτερες τάξεις του σχολείου αρχίζουμε και παρατηρούμε πως τα παιδιά πλέον δεν είναι καθόλου πρόθυμα να διαβάσουν μόνα τους, λέγοντας μάλιστα πως δεν τα καταφέρνουν και νιώθοντας και έτσι ανήμπορα. Σε αυτό βέβαια συμβάλει πολλές φορές και ο δάσκαλος/α που ζητάει από τους γονείς να διορθώνουν τα γραπτά των παιδιών και να είναι συνεχώς από πάνω τους.

Τι είναι το σχολείο
Τι κινδύνους κρύβει όλη αυτή η διαδικασία όμως; Το σχολείο εκτός από πηγή βασικών γνώσεων για τη ζωή μας, αφορά και πηγή εκμάθησης πολλών δεξιοτήτων ως άνθρωποι. Ας μη ξεχνάμε πως το σχολείο είναι ο προσωπικός χώρος των παιδιών. Είναι το πεδίο που μαθαίνουν να κάνουν φίλους, να αντιμετωπίσουν τους «κακούς», να λάβουν προσωπική επιτυχία ή αποτυχία και να μάθουν να τα αντιμετωπίζουν αυτά, είναι ο χώρος που θα έρθουν αντιμέτωπα με ανταγωνισμό κ.α.. Είναι λοιπόν η προετοιμασία για όλη την υπόλοιπη ενήλικη ζωή τους. Εκεί μαθαίνουν να αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους και να δημιουργούν τον κύκλο και τη ζωή τους.

Κίνδυνοι
Όταν λοιπόν, ο γονιός είναι δίπλα συνεχώς σε αυτή την προσπάθεια παραμονεύουν πολλοί κίνδυνοι. Το παιδί στην αρχή το απολαμβάνει, αλλά στη συνέχεια το θεωρεί απαραίτητο. Ίσως γιατί καταλήγει η μόνη ώρα που να έχει αποκλειστικά διαθέσιμο το γονιό να είναι η ώρα του διαβάσματος. Και εκεί συναντάμε συχνά παιδιά που κάνουν τη διαδικασία δυσκολότερη για να κερδίζουν περισσότερη ώρα μαζί τους (ακόμα και αν αυτή η ώρα έχει φωνές και εντάσεις). Από την άλλη πλευρά, ακόμα και αν δεν είναι ορατό, το παιδί σταδιακά αισθάνεται όντως ότι δεν μπορεί να τα καταφέρει και πως δεν είναι αυτόνομο, γεγονός που επηρεάζει την αυτοετκίμηση και αυτοπεποίθηση του. Τέλος, καθώς ο γονιός σπεύδει να προλάβει την αποτυχία, το λάθος, την έκθεση του παιδιού στο σχολείο ως αδιάβαστο, το ίδιο το παιδί δεν αναλαμβάνει καμία ευθύνη και δεν αντιλαμβάνεται ότι οι πράξεις μας και οι υποχρεώσεις μας έχουν και συνέπειες, θετικές και αρνητικές. Επίσης, συνηθέστερα όλο αυτό καταλήγει σε άσχημες σχέσεις μέσα στην οικογένεια που ασφαλώς δεν βοηθούν κανέναν.

Το διάβασμα σαν μια μεγάλη ευκαιρία
Η διαδικασία του διαβάσματος λοιπόν, είναι η μεγαλύτερη ευκαιρία εκπαίδευσης των παιδιών σε πολύ βασικές δεξιότητες. Είναι πιο σημαντικό αυτό που θα καταλάβει το παιδί από το να πάει αδιάβαστο στο σχολείο όταν δεν είναι εντάξει στις υποχρεώσεις του, παρά από το να τρέξει ο γονιός να κάνει τα μαθήματα. Σίγουρα, ειδικά τα πρώτα χρόνια, η βοήθεια των ενηλίκων είναι σημαντική. Δεν πρέπει όμως να συγχέουμε τη βοήθεια με το να αναλαμβάνουμε εμείς τις ευθύνες των παιδιών. Σε συνεργασία με το δάσκαλο πάντα και με τη βοήθεια ειδικού σε περιπτώσεις που δυσκολεύονται οι γονείς να κάνουν αυτό το βήμα, το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό και το όφελος σημαντικότατο.

Εγγραφείτε σήμερα κιόλας στο Lipolysis Newsletter

Δηλώστε το email σας, πατήστε το κουμπί «Εγγραφή» και θα λαμβάνεται Newsletter από την Lipolysis με πλούσια θεματολογία από επιστημονικά άρθρα των συνεργατών μας, μικρά μυστικά, οδηγίες και φυσικά μοναδικές προσφορές!

CAPTCHA
Αυτή η ερώτηση υπάρχει, για την αποφυγεί spammers.
Go to top